رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

بدون توزیع ارز این بازار کنترل نمی شود

گروه اقتصاد - رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفته است: با حذف ارز ترجیحی، شیب صعودی قیمت‌ها را نخواهیم داشت و این مسئله بیشتر بار روانی دارد و موقتی است. حال با توجه به اینکه قرار است با حذف ارز ترجیحی یک تحول بزرگ اقتصادی و به نوعی انقلاب اقتصادی در اقتصاد کشور به وجود آید، مردم دچار نگرانی‌هایی شده‌اند و خواستار تضمینی از سوی دولت و مجلس هستند که بیش از این شاهد افزایش قیمت‌ها نباشند. از طرفی، چندی پیش مهدی طغیانی نماینده اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: اگر ارز 4200 تومانی را حذف نکنیم، هم پیاز را خورده‌ایم هم چوب را؛ هم تورم خواهیم داشت هم ارز از دست می‌رود. او اشاره کرده که ما پیش‌بینی تورم هشت درصدی در صورت حذف ارز ترجیحی را داریم. به گزارش اقتصاد سرآمد، حال اگر خوشبینانه به حرف نماینده اصفهان که خبر از رشد تورم هشت درصدی می‌دهد، دل ببندیم باید دید دولت سیزدهم خواهد توانست با مکانیزم‌های دیگر، هم جبران هشت درصد تورم را با روندی عادلانه بکند و هم قیمت‌ها را با نظارت بیشتر دنبال کند یا خیر؟
محمدصالح جوکار، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در همین رابطه به اقتصاد سرآمد گفت: باید به این نکته توجه داشت که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار است و در شرایطی که تقاضا زیاد و عرضه کم باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نیز بر عهده دولت است و باید بازار را به خوبی مدیریت کند که شاهد افزایش قیمت‌ها و نابسامانی‌ها نباشیم، زیرا آشفتگی در بازار و قیمت‌ها، امان مردم را بریده است.
 وی افزود: یقیناً نمی‌توان ارز ترجیحی را یک باره قطع کرد گرچه ضررها، مفاسد و رانت‌های ایجاد شده از این ارز، کاملاً شفاف و روشن است، اما باید در پروسه زمانی آن را حذف کرد و مابه‌التفاوت آن را در سبد خانواده‌ها قرار داد تا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و آن‌ها با خیال راحت اقلام ضروری را تهیه کنند، نه اینکه مرتب از بابت قیمت‌های روزهای آتی، ترس و دلهره داشته باشند.
نماینده یزد با اشاره به حذف ارز ترجیحی دارو و گندم گفت: واقعاً در حال حاضر جای حذف این دو قلم کالا نیست، گرچه لازم است، اما باید به مرور اتفاق بیفتد تا مشکلات به وجود نیاید. اقدام خوبی که دولت برای کنترل قیمت‌ها در نظر گرفته، این است که در سراسر کشور قرار است برچسب قیمت روی برخی کالاها زده شود تا این کالاها به یک نرخ به دست مصرف‌کننده برسد و دیگر شاهد تفاوت قیمت‌ها از یک مغازه به مغازه دیگر نباشیم.
جوکار با بیان اینکه این کار باید به تمام کالاهای مورد نیاز خانواده‌ها تسری پیدا کند، تصریح کرد: وقتی قیمت تولید و عرضه مشخص باشد، تا اندازه‌ای می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد، اما اصل موضوع به عرضه و تقاضا برمی‌گردد و میزان عرضه محصولات در بازار باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کمبود نکنند، چراکه باعث احتکار کالاها و مشکلات بعد از آن می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که با حذف یک باره ارز ترجیحی، نرخ ارز به بالاتر از 40 هزار تومان می‌رسد، به اقتصاد سرآمد گفت: ما بایستی ارز را در یک سطحی از قیمت نگه داریم و دولت باید با تزریق ارز و کمک به بازار، قیمت آن را کنترل کند تا افزایش نرخ ارز اتفاق نیفتد. اما اگر نخواهیم ارز را در بازار اقتصادی توزیع کنیم، شاید قیمت ارز به مقدار بالایی افزایش پیدا کند و مشکلات جدی برای مردم ایجاد شود که ما نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد و یقیناً در قانون بودجه سال 1402 نیز به گونه‌ای شاخص‌ها تعریف می‌شود که این اتفاق نیفتد.
جوکار در خصوص نگرانی‌های مردم به واسطه حذف ارز ترجیحی، با تاکید بر اینکه ثبات قیمت بسیار مهم است، اظهار کرد: دولت باید کاری کند که حداقل همین وضعیتی که الان داریم، حفظ شود تا در آینده به رشد اقتصادی برسیم؛ اما اینکه قرار باشد قیمت‌ها افزایش پیدا کند و با تورم مواجه شوند و از سوی دیگر، حقوق‌های مردم ثابت باشد و تورم و گرانی از افزایش حقوق‌های مردم جلوتر بزند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. به همین‌رو تعادل و ثبات در بازار مهم‌تر از هر چیزی است که دولت باید آن را در سیاست‌های اقتصادی خود لحاظ کند.
 بدون توزیع ارز این بازار  کنترل نمی شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه