آمار ازدواج به شدت پایین است

وام چند میلیونی انگیزه برای فرزندآوری نمی‌شود

مریم شمسایی نیا - در حال حاضر سیاست‌های اقتصادی-حمایتی دولت برای اقشار مرفه یا متوسط جامعه پاسخگو نیست. به عنوان مثال یک وام چند میلیونی برای فردی که کارمند یا پزشک باشد، انگیزه کافی برای فرزندآوری ایجاد نخواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده می‌تواند تا 60 درصد در جامعه اجرایی شود. البته این میزان موفقیت در طبقات متوسط و کم برخوردار بیشتر خواهد بود. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، صمد عابدینی با اشاره به طرح جوانی و حمایت از خانواده به ایسکانیوز اظهار کرد: این طرح چند سالی بود که مورد بی توجهی دولت‌ها قرار می‌گرفت و در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شد؛ اما بدون نتیجه مانده بود.
وی با بیان اینکه مشوق‌های تعیین شده در طرح جوانی جمعیت  در تمامی طبقات جامعه تاثیر یکسانی ندارد، گفت: به عنوان مثال در چند سال اخیر اگر میزان جمعیت را بررسی کنیم، شاهد رشد جمعیت یا آمار زاد و ولد در قشر کم درآمدتر جامعه خواهیم بود.
موفقیت 60درصدی طرح جوانی جمعیت
 و حمایت از خانواده
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره میزان موفقیت و اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مطرح کرد: به عقیده بنده این طرح می‌تواند تا 60 درصد در جامعه اجرایی شود. البته این میزان موفقیت در طبقات کم برخوردار  نسبت به قشر مرفه یا متوسط بیشتر خواهد بود. وی درباره میزان استقبال مردم از طرح جوانی جمعیت اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی این طرح شاید خیلی مورد پذیرش مردم نباشد. البته میزان استقبال از فرزندآوری یا اثرگذاری سیاست‌های حمایتی دولت در طبقات مختلف جامعه متفاوت است.  
عابدینی اضافه کرد: تا زمانیکه مشکلات اقتصادی مردم حل نشود یا کاهش نیابد، این مقاومت در مقابل ازدواج یا فرزندآوری وجود دارد. 
این جامعه شناس با اشاره به سبک زندگی حاکم بر جامعه مطرح کرد: در حال حاضر سبک زندگی راحت طلبانه بین مردم به ویژه طبقات متوسط و مرفه رواج یافته است به این معنا که تمایلی برای پذیرش مسئولیت خانواده و فرزند ندارد.
وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر افراد جامعه که تحصیلکرده هستند نیز این سبک زندگی را برای خود انتخاب کرده‌اند. بنابراین مسئولان باید برای تغییر این نوع تفکر بین جوانان یا خانواده‌ها نیز چاره‌اندیشی کنند.
لزوم سیاست‌های فرهنگی برای اجرای طرح جوانی جمعیت
عابدینی با تاکید بر اینکه مشوق‌ها و چاره‌اندیشی‌های دولت برای فرزندآوری باید متناسب با اقشار مختلف جامعه متفاوت باشد، گفت: به عنوان مثال در برخی از افراد در روستاها با یارانه‌های دولت زندگی خود را اداره می‌کند. در نتیجه اگر این افراد بدانند برای فرزندان دوم یا سوم دولت وام یا مسکن می‌دهد به طور قطع برای فرزندآوری اقدام خواهد کرد. 
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در حال حاضر سیاست‌های اقتصادی-حمایتی دولت برای اقشار مرفه یا متوسط جامعه پاسخگو نیست. به عنوان مثال یک وام چند میلیونی برای فردی که کارمند یا پزشک باشد، انگیزه کافی برای فرزندآوری ایجاد نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه فرزندآوری نیازمند مهندسی فرهنگی است، گفت: دولت باید برای افرد مرفه جامعه که مشوق‌های مالی بر آنها تاثیری ندارد، سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی داشته باشد.
بحران جمعیت دهه 60 تجربه نخواهد شد! 
 عابدینی با بیان اینکه مشکلات و بحران‌های جمعیتی دهه 60 تکرار نخواهد شد، گفت: شرایط نامساعد فرهنگی و اقتصادی و تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های غربی مانع از اجرای کامل طرح جوانی جمعیت است و مردم یا افکار عمومی را ترغیب به نداشتن فرزند می‌کنند. در نتیجه هیچ زمان شاهد تعداد زیادی از زاد و ولد نخواهیم بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمار ازدواج به شدت پایین بوده و  از سوی دیگر تجرد قطعی افراد بالا رفته است. این موضوعات عواملی هستند که اجازه تحقق فرزندآوری و افزایش نرخ رشد جمعیت را نخواهند داد. 

وام چند میلیونی انگیزه برای فرزندآوری نمی‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه