بیش از ۱۳ هزار خانواده در سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب

امدادرسانی به سیل‌زدگان سواحل مکُران

گروه دریا - کمیل بهشتیان - مردان روزگار با همتی بلند همچنان برای جبران خسارت سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان گام برمی‌دارند و امروز گروه‌های مختلفی از خیران، جهادی‌ها و دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌کنند تا مردم این منطقه هرچه زودتر به شرایط عادی زندگی برگردند. سیلاب از نفس افتاد، امدادرسانی‌ ادامه دارد.
طبق اعلام مسوولان بیش از ۱۳ هزار خانواده در سیستان و بلوچستان زندگی‌شان تحت تاثیر سیلاب ناشی از بارندگی‌های شدید روزهای نهم تا پانزدهم دی‌ماه است و با توجه به میزان بارندگی در سه شهرستان چابهار، کُنارک و دشتیاری (حدود ۵۰۰ میلی‌متر) خانه‌های این خانوارها نیز دچار خسارت شده است. خانه‌هایی که از استحکام لازم برخوردار نبودند و شاید حکمت این بارش‌ها نیز همین بود تا این خانه‌ها بدون تلفات، نوسازی و بهسازی شوند. خانه‌هایی که در پی یک بارندگی دچار تخریب می‌شوند یقینا با زلزله‌ای چند ریشتری دچار فاجعه خواهند شد.
مقاوم‌سازی این منازل درواقع پیشگیری از یک فاجعه احتمالی به شمار می‌رود چراکه مردم این دیار طی دهه‌های گذشته همواره با بحران‌های متعددی همچون سیل و توفان مواجه بوده‌اند بنابراین تقویت زیرساخت‌های مقابله با بحران، حق مسلم آن‌ها بوده که در دولت‌های پیشین به این موضوع توجه نشده و کار موثری هم انجام نگرفته است وگرنه شهرستان دشتیاری با ۱۱۵ میلی‌متر بارش دچار بحران نمی‌شد که امروز بنا باشد بسته‌های معیشتی را با استفاده از بالگرد به دست اهالی‌اش برسانیم.
« اگر یادتان باشد آذرماه امسال و بعد از زلزله هرمزگان سه زمین‌لرزه کمتر از چهار ریشتری در چابهار اتفاق افتاد » این زلزله‌ها خسارتی در پی نداشتند اما کارشناسان اعلام کردند که احتمالا گُسل این منطقه فعال شده است و باید تدابیر لازم برای مقابله با حوادث احتمالی اتخاذ شود. اما امروز بحث بر سر سیل و خسارت‌های ناشی از آن است. آن هم در شرایطی که برخی از فعالان فضای مجازی خارج از کشور قصد دارند با ایجاد حس نا امیدی، به مردم القا کنند که این خسارات جبران نمی‌شود.
 دستور به‌موقع آیت‌الله رئیسی درخصوص رسیدگی فوری به مشکلات سیل‌زدگان و جبران خسارت‌های آنان، قوت قلبی برای مردم این مناطق شد.
مردم بعد از اینکه متوجه شدند رییس جمهورشان در همان لحظات ابتداییِ بارش باران به اعضای هیات دولت دستور رسیدگی ویژه داده است خیالشان از بابت جبران خسارت‌ها راحت شد، اما گلایه آن‌ها از این است که بعد از سیل‌ و توفان سال‌های ۹۸ و ۸۶ دولت‌های وقت می‌بایست بدون فوت زمان نسبت به رفع چالش‌های این دیار اقدام می‌کردند تا سیل اخیر اینگونه آن‌ها را گرفتار مشکلات متعددی نکند.
« ساخت چند سیل‌بند مستحکم در حوزه دشتیاری و مسیر رودخانه کاجو از چنین خسارت‌هایی جلوگیری می‌کرد.»
اما؛ آنگونه که از شواهد پیداست، انگار نگاهِ ویژه رییس جمهور به رفع آلام سیل‌زدگان نه‌تنها برای دولتمردان بلکه برای همه گروه ها و دست‌به‌خیرهای ایران به منزله یک فصل‌الخطاب بود، گروه‌های مردمی و جهادی زیادی از استان‌های مختلف کشور وارد حوزه سواحل مکُران شدند و درحال امدادرسانی هستند.
نمایندگان رییس جمهور نیز عازم چهار استان سیل‌زده شدند و رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان به عهده وزیر نیرو نهاده شد و علی‌اکبر محرابیان تاکنون ۲ مرتبه به شهرستان‌های کُنارک، چابهار و دشتیاری سفر کرده است و یقینا با اطلاعات لازم در جلسه هیات دولت حضور خواهد یافت ضمن اینکه احمد وحیدی وزیر کشور نیز از این مناطق بازدید کرد و به دنبال آن شاهد حضور برخی معاونان وزرا در جنوب سیستان و بلوچستان بودیم.اعضای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کُنارک هستند تا در حد و توان خود باری از دوش ساحل‌نشینان دریای مکُران بردارند.
علی عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از مناطق مختلف کُنارک بازدید کرد و گفت: باتوجه به بازدیدهایی که داشتیم دیدیم منازل و لوازم زندگی بسیاری از مردم این شهر آسیب دیده است. موضوع فاضلاب در شهر کُنارک به یک معضل جدی تبدیل شده است و اگر حل نشود با هر بارندگی، حجم قابل توجهی از آبگرفتگی در محله‌ها و خانه‌ها اتفاق خواهد افتاد.
در حال حاضر  سیل در جنوب سیستان و بلوچستان فروکش کرده اما خرابی‌هایی در حوزه‌های راه، کشاورزی و خانه‌های مسکونی برجا گذاشته است که تیم‌های ارزیاب درحال برآورد این خسارات هستند البته برآوردهای اولیه به مدیران تصمیم‌گیر اعلام شده و میزان نهایی و دقیق این خسارات هم به‌زودی اعلام خواهد شد.
نکته قابل توجه دیگر اینکه؛ اگرچه الان سیل جاری نیست اما باید توجه داشته باشیم که خانه‌های زیادی در این سه شهرستان ساحلی به مدت یک‌هفته در آب قرار داشتند و اکنون دیوارهای این منازل خیس خورده است و به گفته علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، نگرانی ما از این است که خدایی ناکرده برخی از خانه‌ها دچار ریزش دیوار یا سقف بشوند و باید هرچه‌سریع‌تر برای مقاوم‌سازی و بهسازی این منازل اقدام شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه بارش باران طی روزهای گذشته باعث آبگرفتگی و خیس خوردن برخی خانه‌های قدیمی شده است گفت: باتوجه به اینکه اماکن مناسبی برای اسکان موقت مهیا شده است، مردم مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان خصوصا کُنارک از سکونت در خانه‌های دچار آبگرفتگی خودداری کنند.
اگرچه سیلاب از نفس افتاده است اما گروه‌های جهادیِ تازه‌نفس هر روز درحال ورود به جنوب سیستان و بلوچستان هستند و چند گروه جهادی دیگر وارد کُنارک می‌شوند تا از گوشه‌ای کار خدمت به خلق خدا را در دست بگیرند.
تعدادی از این گروه‌ها قرار است در بحث جمع‌آوری زباله‌ها و ضایعات سطح شهر فعالیت کنند تا چهره کُنارک به روزهای قبل از بارندگی و سیل برگردد. برخی از گروه‌ها نیز فرش‌ها و زیراندازها را از خانه‌ها تحویل می‌گیرند و پس از شست و شو، تمیز و پاکیزه به صاحبانشان تحویل می‌دهند. گروه‌های زیادی هم درحال نظافت منازل مردم هستند. واقعا بچه‌های جهادی آن شعرِ معروف سعدی « بنی‌آدم اعضای یکدیگرندکه در آفرینش ز یک گوهرند» را در کُنارک معنا بخشیده‌اند.
معمولا در هنگام وقوع سیل و آبگرفتگی خانه‌ها، بسیاری از لوازم زندگی مردم، معیوب می‌شود و به تعمیر نیاز دارند. جالب است بدانید تا ساعاتی دیگر گروه‌های جهادی فنی وارد کُنارک می‌شوند. طبق برنامه‌ریزی که انجام شده قرار است این افراد، لوازم خانگی معیوب را جمع‌آوری کرده و پس از تعمیر به صاحبانشان تحویل دهند. «تمامی این اقدامات، صلواتی بوده و هیچ پولی بابتشان از مردم دریافت نمی‌شود»به برخی از گروه‌هایی که از روز نخست در کُنارک مشغول طبخ غذا برای سیل‌زدگان بودند گفتیم با فروکش کردن سیلاب و عادی شدن شرایط حتما شما هم به خانه‌هایتان برمی‌گردید؟ و آن‌ها گفتند؛ تا زمانی که مردم به طور کامل در خانه‌هایشان مستقر نشوند و همچنان به خدمات ما نیاز داشته باشند، جایی نمی‌رویم و همینطور به پخت غذا ادامه خواهیم داد. «سایر گروه‌ها هم از چنین روحیه‌ای برخوردار هستند»
این جوانان هرکدامشان اهل یک استان هستند و مسافت چند صد کیلومتری را برای کمک به هم‌نوعان خود طی کرده‌اند و اینکه چنین باصلابت از ماندن در کنار مردم سیل‌زده حرف می‌زنند شاید می‌خواهند برای مردی که همیشه خود را به کمک مردمِ مناطق بحران‌زده می‌رساند، پیامی بفرستند و بگویند؛ راهت ادامه دارد ای مَردِ مَردم و ای سرباز وطن...
  امدادرسانی به سیل‌زدگان سواحل مکُران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه