عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

صادرات کشاورزی راهی برای جبران عدم‌فروش نفت

گروه اقتصادجامعه -  محمد آیتی - در چند سال اخیر، به گواه اظهارات نمایندگان مجلس، بودجه‌های سالیانه کشور، انقباضی بسته شده است.بی‌تردید عمده‌ترین دلیل این رویکرد، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. کشوری که دهه‌ها با فروش نفت، امورات خود را می‌گذرانده، حال باید یا تحریم‌ها را با برخی هزینه‌ها که البته ساده هم نیست دور بزند یا روی ظرفیت‌های دیگر و کشورهای پیرامونی حساب ویژه باز کند. از آنجایی که ایران، کشوری چهار فصل است و در حوزه کشاورزی به میزان قابل توجهی خودکفا می‌باشد، اگر مدیریت‌ها درست و علمی پیش برود و کار بازاریابی به دست اهلش سپرده شود، حتماً روزهای بهتری به لحاظ صادرات و ارزآوری انتظار ما را خواهند کشید. در همین خصوص، معین‌الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: اینکه بگوییم از طریق صادرات محصولات کشاورزی به طور کامل می‌توانیم همه نیازهای کشور را برطرف کنیم، مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست، اما همت در بخش کشاورزی و صادرات حداکثری در آن می‌تواند راه و روشی برای جبران عدم‌فروش نفت و جلوگیری از کسری بودجه باشد.
19 میلیون تن نهاده دامی واردات داریم، می‌توانیم بخش عظیمی از نهاده‌ها را تولید کنیم
وی افزود: ما حتماً نیاز به منابع نفتی هم داریم، اما معتقدم ظرفیت‌های کشاورزی ایران بی‌بدیل است. در حال حاضر 19 میلیون تن نهاده دامی را وارد ایران می‌کنیم در حالی که می‌توانیم بخش عظیمی از این نهاده‌ها را در خود کشور تولید کنیم. یا در بحث نباتات گرمسیری ما سالی حدود 700 میلیون دلار صرف واردات میوه‌های گرمسیری می‌کنیم که اگر کار با مدیریت و حمایت جلو برود تا میزان قابل ملاحظه‌ای امکان خودکفایی در این بخش وجود دارد.نماینده چابهار یادآور شد: نظر من این است که از 19 میلیون تن حداقل می‌توانیم 10 تا 12 میلیون تن را خودمان تولید کنیم. یعنی این کار در بحث جو، کنجاله سویا و ذرت شدنی است. از طرفی، این رویکرد باعث می‌شود در برابر تکانه‌های اقتصادی مقاوت‌مان بیشتر شود. حتی در بحث نباتات گرمسیری چون مربوط به حوزه کاری و تخصصی من می‌شود، 100 درصد مطمئنم که می‌توانیم تولیدش را عملی کنیم. 
سعیدی اظهار داشت: همین سواحل مکُران اگر به خوبی دیده شود و از سدها برای پروژه‌ها، آب کشاورزی تخصیص داده و به خوبی استفاده شود  100 درصد میوه‌های گرمسیری را می‌توانیم خودمان تولید کنیم و این کار کاملاً مقرون به صرفه است، یعنی این‌طور نیست که در حرف ارزان‌تر دربیاید، بلکه با محاسبه می‌توان این موضوع را ثابت کرد تنها اگر کار با خردجمعی و نظر کارشناسان به پیش برود. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصاد سرآمد تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید به این سمت برود که تولید را مقدم به واردات بداند، البته که در بحث تولید، اصلاح الگوی کشت هم به شدت مهم است که تا این لحظه سناریو برای کشاورزی، متناسب با آمایش سرزمین و متناسب با ظرفیت پهنه‌های مختلف کشور تعریف نشده و حتی کار مطالعاتی دقیقی صورت نگرفته است.
مسئولان به جای سختی تولید به واردات که آسان است
 علاقه بیشتری دارند
سعیدی افزود: متاسفانه مسئولان به جای سختی تولید به واردات که آسان است علاقه بیشتری دارند. موضوعاتی که بنده مطرح کردم در صورتی عملی می‌شود که نگاه‌مان به بخش کشاورزی را متفاوت‌تر کنیم. ادامه روند کنونی، دستاوردهایش چیزهایی می‌باشد که تا امروز بوده است، پس تغییر مسیر ضرورت دارد و شک نکنید در این صورت حالِ اقتصاد هم بهتر می‌شود.وی در ادامه بیان کرد: برخی مشکلات پیش آمده این روزهای اخیر، صادرات محصولات کشاورزی را دچار چالش کرده است. این‌ها موارد بنیادی نیستند، بلکه با اندکی تدبیر می‌توان مشکلات پیش‌روی صادرات کشاورزی را حل کرد. به هر حال چالش پیش می‌آید و نباید فکر کرد که وضعیت در حوزه کشاورزی آشفته است. ما کشوری چهار فصل با کلی امکانات و ظرفیت هستیم که قابلیت درآمدزایی زیادی هم داریم. ایران، تنوع اقلیمی و کشاورزی فوق‌العاده زیادی دارد و با اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آب می‌توان چالش ها را به حداقل رساند تا همه مردم ایران بتوانند از این بستر بیشترین منفعت را ببرند.
در صادرات محصولات کشاورزی حرف اول
 مشکلات دیپلماسی است
این نماینده استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: هیچ وقت درآمدزایی حاصل از صادرات محصولات کشاورزی ایران آن‌طور که باید و شاید نبوده است. ما از خیلی از بحران‌های سیاسی می‌توانستیم برای این موضوع استفاده کنیم. چالشی که برای روسیه و ترکیه پیش آمد، فرصتی بود تا بازار ترکیه را به دست بگیریم. در چالش بین قطر و عربستان نیز می‌توانستیم بازار قطر را به راحتی به دست بیاوریم، اما مدیرت‌های غیرصحیح باعث شد این فرصت‌ها به مرحله نهایی که درآمدزایی است، نرسد و عقب بمانیم. مشکلات دیپلماسی در بحث صادرات محصولات کشاورزی حرف اول را می‌زند. از این‌رو صلاح بر این است که به مراتب بیشتر از گذشته فضای دیپلماسی را جدی بگیریم، چون توجه به این بخش بسیار مهم و غیرقابل انکار است که امیدوارم دولت سیزدهم نگاهی متفاوت به آن داشته باشد.
صادرات کشاورزی راهی برای جبران عدم‌فروش نفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه