​بندرهای نوپای شرق هرمزگان  درحال توسعه برای درآمدزایی

بندرهای شهید باهنر، شهید حقانی، پشت شهر و نخل ناخدای بندرعباس، کریان، تیاب و کلاهی میناب، سیریک و جاسک جزو بندرهای شرق هرمزگان بوده که به جز بندرشهید باهنر باتوجه به اینکه این بندرهای نوپا در مراحل اولیه درآمد کمی دارند و یا درآمد ندارد، نیاز به توسعه زیرساختی برای درآمدزایی است.
به گزارش اقتصادسرآمد،  فعالیت این بندرها در گذشته به شکل سنتی بوده اما به تدریج با پیشرفت روزافزون در سال‌های اخیر به بندرهای چند منظوره از جمله صید وصیادی، تجاری و مسافری تبدیل شده‌اند که بیشتر فعالیت‌های تجاری از طریق  بندرهای شهید باهنر، تیاب و جاسک  صورت می‌گیرد.
بندرهای شرق هرمزگان می توانند باتوجه به سیاست های کلان سازمان بنادر و دریانوردی و اهداف اجرایی سازمانی، با وارد کردن بخش خصوصی در چرخه اقتصادی، باعث بهبود عملکرد مثبت مربوط  به حرکت گردش کالا از طریق بندر و بهبود روابط  کاری مشتریان محلی با فعالیت های خطوط  کشتیرانی، متصدیان ترمینال ها و صاحبان کالا گرند.
بندرشهید باهنر در مرکز استان هرمزگان با قابلیت پهلودهی شناورهای نفتی، فله بر، رورو، جنرال کارگو،  مسافری و صیادی با ظرفیت بیش از ۴۰ هزار تن و آبخور ۱۱.۵ متر و بستر امن و ایمن برای دریانوردان بین المللی و نزدیکی به مرکزهای خصوصی و دولتی شهرستان بندرعباس می تواند باتوجه به چشم انداز دیده شده و نگاه ویژه سازمان بنادرو دریانودی به این بندر، سهم ارزنده ای در حمل ونقل دریایی کالا به خود اختصاص می دهد.
اما بندرهای تیاب میناب، بندرسیریک و بندر جاسک از بنادر حاکمیتی و نوپای شرق هرمزگان هستند که مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان دراین راستا به خبرنگار ایرنا گفت: بدنبال توسعه و درآمدزایی از این بندرها هستیم؛ البته بندر جاسک و بندر سیریک  فعالیت هایی زیرساختی و توسعه آن به صورت پی درپی انجام می شود اما بندر هرمز، شهید حقانی و تیاب در واقع بندرهایی هستند که فقط  در بودجه مالی دیده می شود که نیاز به حمایت و توسعه اساسی دارند.
حمید رضا محمدحسینی تختی  افزود: تمام تلاش مان در وهله نخست توسعه  بندرهای کوچک و ایجاد زیرساخت ها برای شهرستان های ساحلی شرق هرمزگان است که برای رفع این مشکل نیازمند اجرایی شدن رویه‌های گمرکی هستیم.
وی با اشاره به اینکه دستگاه های نظارتی اصرار بر مصوب شدن ایجاد بندر در شهرهای ساحلی را دارند، بیان داشت: اگر بخواهیم توسعه ای در بندرهای شرق هرمزگان صورت گیرد، باید رویه ی گمرکی  تغییر کند و چنانچه این مهم انجام شود؛ توسعه نیز از سوی سازمان بنادر در این مناطق انجام می گیرد.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان اظهارداشت: راه اندازی ساختمان بندری یکی مولفه های پرهزینه و سنگین برای توسعه زیرساخت های بندری به لحاظ  نیاز به امکانات و تجهیزات بندری از جمله ساخت اسکله ، لایروبی، برج کنترل، محوطه سازی و غیره است و اگر بخواهیم درهر کدام از این مناطق ساحلی بندر ایجاد کنیم چون امکان بارگیری و سرمایه گذاری وجود ندارد، نه تنها درآمد زا نبوده بلکه هزینه زیادی در برمی گیرد.
محمد حسینی تختی ادامه داد: هرکدام از بندرها باید با فاصله معین ساخته شوند و کار مخصوص به خودشان را انجام دهند و به اصطلاح از سفره همدیگر بر ندارند.
وی همچنین با اشاره به اینکه توسعه دریایی بدون شناخت پهنه های آبی و هیدروگرافی ممکن نیست، اظهارداشت: نکته بعدی این است که در حوزه ایجاد بندر نیاز به بررسی های لازم دریایی، هیدروگرافی و رسوب گذاری است و برای بندری که هیچ درآمدی ندارد، هزینه بر است.
مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری در بندرهای شرق هرمزگان
هرچند بندرهای شرق هرمزگان بواسطه نوپا بودن، درآمدزایی ناچیزی دارند اما هریک از این بندرهای کوچک با ایجاد سرمایه گذاری های بهینه به سهم خود می توانند نقش مهم و راهبردی در توسعه استان و ایران داشته باشند.
درحال حاضر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بهره گیری از ۲ بندر تجاری و مسافری در مرکز و پنج بندر تابعه در شرق هرمزگان در حوزه‌های مسافری، تجارت، صادرات و گردشگری دریایی فعالیت می‌کند؛ کاپوتاژ موادمعدنی، بانکرینگ سوخت، واگذاری پورت اپراتوری بندر تیاب، ارائه خدمات فنی مهندسی و توسعه گردشگری از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندرهای شرق هرمزگان به حساب می آید.
 مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان دراین راستا اظهارداشت: معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی و معرفی عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری درحوزه گردشگری در بنادر مسافری زیرمجموعه از جمله بندر شهید حقانی و هرمز که نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه دارد، تامین منابع مالی توسعه صنعت گردشگری، تبادل دانش تخصصی و بررسی راهکارهای نوین جذب صنعت توریسم با توجه جابجایی بیش از ۳ میلیون مسافر و گردشگر در این بنادر از عمده فعالیت‌های کلیدی در این بخش ها محسوب می‌شود.
محمد حسینی تختی با بیان اینکه سواحل مکران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و راهبردی در اتخاد و جذب بازارهای بین المللی به عنوان توسعه و رشد اقتصاد مبتنی بر دریا به عنوان نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای دارد، بیان کرد: بندر جاسک از نظر احداث پایانه نفتی کوه مبارک و نیاز به عملیات راهبری کشتی‌های نفتکش و پشتیبانی و ارائه خدمات فنی به شناورهای سبک و سنگین از جایگاه ممتازی در قلب سواحل مکران برخوردار بوده و مشارکت بخش های دولتی و خصوصی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی بر ارتقای جایگاه این بندر به عنوان توسعه بندرهای کوچک و اقتصادی پویا ایفا کند.
​بندرهای نوپای شرق هرمزگان  درحال توسعه برای درآمدزایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه