طرح جامع برای بنادر گناوه و ریگ راهبرد توسعه اقتصاد دریا در شمال بوشهر

استفاده درست از ظرفیت‌های بنادر بویژه در جنوب کشور و استان بوشهر با توجه ظرفیت های فراوان موجود، سنگ بنای مطمئنی برای تحقق اقتصاد دریا محور مبتنی بر پایداری و ارزش‌آفرینی است که می‌تواند راهگشای توسعه اقتصادی و حل مشکلات اشتغال، درآمد زایی و رونق منطقه ای و ملی باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد،امروزه یکی از ابزارهای موثر کشورها بویژه مناطق در حال توسعه که گسترش  صادرات را الگویی برای رشد و توسعه اقتصادی انتخاب کرده‌اند، تاسیس بنادر است که می تواند در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی آنها، همبستگی مستقیمی بین توسعه بنادر و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر رقم بزند.
بنادر ازجمله عوامل تسریع در فرآیند توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای و یکی از حلقه‌های اصلی حمل‌ونقل دریایی و مبادی ورود و خروج کالا هستند و در سراسر جهان به‌عنوان عاملی راهبردی برای کشورها به شمار می‌آیند و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به‌ عنوان عاملی برای توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و ارتقای جایگاه اقتصادی کشور همواره مورد توجه دولتمردان  بوده است.
به طور حتم توسعه بنادر کشور کلید پیشرفت اقتصادی است که در این برهه، استفاده مطلوب و مناسب از همه ظرفیت‌های بنادر ساحلی کشور باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد و این مهم زمانی محقق خواهد شد که نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه مدرن حمل و نقل دریایی اقدام شود.
توسعه زیرساخت‌های بندری و ارتقای تجهیزات و وسایل حمل و نقل دریایی علاوه بر اشتغال زایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، تاثیر قابل توجهی در بهبود تولید ناخالص داخلی کشور دربر خواهد داشت.
با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد سواحل استان بوشهر و ۹۳۷ کیلومتر مرز ساحلی با سواحل خلیج فارس، توسعه متوازن و پایدار این مناطق ضروری است که در این ارتباط برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه سواحل کشور بویژه در  این استان  با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور مدنظر قرار گرفته است.
در راستای توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، بندر بوشهر به عنوان بندر اصلی و ۱۰ بندرتجاری آن به عنوان بنادر فرعی طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده‌اند که در قالب طرح جامع بنادر بازرگانی، توسعه بندر بوشهر تا افق ۱۴۰۴ و توسعه بنادر فرعی آن نیز طی سه گام در ۱۵ سال مدنظر قرار می‌گیرند.
طرح جامع بنادر گناوه و ریگ، راهبرد توسعه اقتصاد دریا در شمال استان بوشهر
توسعه بنادر فرعی می‌تواند نقش بسیار مهمی‌ در توسعه دریامحور ایفا کند چرا که با توسعه آنها از یک طرف به رشد و شکوفایی مناطق همجوار کمک می‌شود و از سویی می‌توانند در پشتیبانی بنادر اصلی نقش مهمی ‌در حمل و نقل شبکه‌ای ایفا کنند.در حال حاضر حدود ۹۵ درصد واردات و ۸۵ درصد صادرات کشور از طریق بنادر صورت می گیرد که با توجه به  این حجم گسترده ، توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه های ارتباطی کشور در راستایی توسعه دریا محور امری الزامی است.باتوجه به اینکه استان بوشهر از لحاظ حمل و نقل دریایی و تجارت یکی از استان‌های مهم ساحلی کشور است، طرح جامع توسعه بنادر شمالی این استان   با هدف ساماندهی فعالیت ها در افق ۱۵ساله مصوب شده است که با اجرای آن بسترهای لازم برای فعالیت ناوگان تجاری با تناژ بالاتر و ارایه خدمات دهی مطلوب‌تر فراهم خواهد شد.
بنادر شمالی استان به دلیل واقع شدن در خور و عمق کم، با مشکلات عدیده‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود مواجه بوده‌اند و از لحاظ زیرساختی شرایط مناسبی ندارند به همین جهت طرح جامع آنها مصوب شده تا معضل موجود برای تردد ناوگان تجاری برطرف شود و دیگر متاثر از جزر و مد و رسوب‌گذاری نباشند.طرح جامع بنادر شمالی استان بوشهر شامل بنادر گناوه، دیلم و ریگ با هدف ساماندهی فعالیت ها در افق ۱۵ساله در هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در تیرماه سال ۱۴۰۰ وبا حضور ریاست اسبق سازمان بنادر وکشتیرانی کشور مصوب شده است.
طرح جامع برای بنادر گناوه و ریگ  راهبرد توسعه اقتصاد دریا در شمال بوشهر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه