گزارش «اقتصاد سرآمد» به مناسبت رحلت حضرت حجت الاسلام سیدمحمود دعایی

روزنامه نگارِ اخلاق‌مدار

گروه اقتصاد جامعه - محمد آیتی- حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، یار دیرین امام و رهبری و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، 15 خرداد 1401 و در ایام سالگرد درگذشت امام راحل، به ملکوت اعلی پیوست. در عالم سیاست و در بسیاری از مواقع، «اخلاق» فدای اهداف رسیدن به مقاصد اشخاص و گروه‌ها می‌شود و کمتر می‌بینیم و می‌شنویم که فردی، جایگاه اخلاق و منافع ملی را بزرگ‌تر از موفقیت‌هایی که برای دو روز دنیا شکل می‌گیرد، ببیند. بی‌تردید سیدمحمود دعایی را باید یکی از اخلاق‌مدارترین افراد عالم سیاست قلمداد کرد که هدفش در طول انقلاب، در رسیدن به جایگاه سیاسی، نفسانی نبود و همیشه سعی می‌کرد در عین ساده‌زیستی، کمکی به ایران و مردمانش داشته باشد.
هرچند سیدمحمود دعایی در زمره افراد جریان اصلاح‌طلب تعریف می‌شد، اما اگر پای صحبت کسانی که حامی یا فعال جریان اصولگرا هستند هم بنشینیم، متوجه می‌شویم که آن‌ها هم، از دعایی به عنوان فردی اخلاق‌مدار که دل در گرو ایران و انقلاب داشت، یاد می‌کنند.
سیدمحمود دعایی، فردی آزاده بود و کاری که به نظرش درست بود را قاطعانه انجام می‌داد. تا زمانی که حضورش را در مجلس شورای اسلامی مفید می‌دانست در صحنه حاضر می‌شد و زمانی که حتی شرایط برای موفقیتش هم آماده بود به لحاظ اینکه کمک به انقلاب و نظام را در جای دیگر می‌دید، در این رقابت سیاسی حاضر نمی‌شد.
بر پیکر افراد زیادی نماز خواند؛ افرادی که شاید از نظر برخی، خط قرمز بودند، اما او به ندای قلب خود عمل می‌کرد، زیرا در راهش استوار بود.
پاک‌دستی یک از ویژگی‌هایی است که عموم مردم از سیاستمداران انتظار دارند. دعایی در تمام طول زندگی‌اش و مخصوصاً ایامی که بر مسند کار بود (فارغ از سرپرستی موسسه اطلاعات) همیشه پاک و ساده زیست؛ به طوری که هیچ‌گاه خبر و شائبه‌ای از آلوده بودن او به رانت و فساد مطرح هم نشد که چه برسد به اینکه واقعیت داشته باشد.
به هر تقدیر، پس از گذراندن هشت دهه عمر با برکت، برای همیشه چشم از جهان هستی بست، اما مطمئناً، گذشت زمان در رابطه با او به همگان ثابت خواهد کرد که «مردِ نکونام نمیرد هرگز، مرده آنست که نامش به نکویی نبرند».
زندگی‌نامه سیدمحمود دعایی
سیدمحمود دعایی فرزند سیدمحمد در 30 فروردین سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی در یزد متولد شد و در چهار سالگی به اتفاق مادرش که کرمانی بود در کرمان اقامت گزید. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزه علمیه کرمان به نام مدرسه معصومیه شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول گردید. بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزه علمیه قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ و رویدادهای سیاسی آن زمان، تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آن‌جا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که ماموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.
او از یاران باوفای امام خمینی(ره) بود که در مبارزه با حکومت پهلوی، هیچ‌گاه خود را از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و پدر معنوی‌اش جدا نکرد.
دعایی قبل از پیروزی انقلاب در خارج و داخل ایران از فعالان سیاسی بود و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای آسیای غربی (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان، و افغانستان) سفر کرد. او در جریان مبارزات سیاسی خارج از کشور، مدت هفت سال سخنگوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و نمایندگی امام خمینی را به عنوان رابط بین مسئولان عالی‌رتبه عراقی با ایشان به عهده داشت و همچنین رابط بین سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی و مبارز دانشجویی و برخی شخصیت‌های مبارز خارج از کشور با امام بود. همچنین وی در زمان اقامت در عراق تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مبارزه با رژیم پهلوی پخش می‌شد.
دعایی بعد از انقلاب در اوایل سال ۱۳۵۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، عازم بغداد شد و به دنبال اعتراض به دخالت‌های آشکار مامورین عراقی در امور داخلی ایران به دستور وزارت خارجه در اسفند ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. پس از آن، مدتی در دفتر امام خمینی اشتغال داشت و از طرف ایشان اجازه دریافت وجوهات شرعیه را نیز داشت تا اینکه در اردیبهشت 1359، سرپرست موسسه اطلاعات شد. حضور وی به عنوان نماینده تهران در شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از دیگر سوابق سیاسی او نیز بود.
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرموسسه اطلاعات ایران ظهر روز ـ یکشنبه ـ ۱۵ خرداد ماه ـ در سن ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.این روحانی فعال عرصه فرهنگ و هنر، در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.
این روحانی فعال در عرصه رسانه، در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.دعایی همچنین از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی به عنوان چهره شاخص فرهنگی شد که او این جایزه را به موزه حضرت علی بن ابی طالب در قم اهدا کرد.
روزنامه اقتصادسرآمد رحلت جانگداز این روحانی و بزرگ مرد عرصه مطبوعات و رسانه را به خاندان معزای ایشان تسلیت و تعزیت گفته و از درگاه الهی برای آن عزیز سفرکرده علو درجات الهی و برای بازماندگان صبردر مصیبت خواستار است.
 روزنامه نگارِ اخلاق‌مدار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه