باید جلوی تکرار تاریخ عسلویه و ماهشهر را در چابهار گرفت« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

توجیه مسئولان نفتی در عدم بکارگیری متخصصان بومی سواحل مکُران

گروه انرژی - ایجاد هاب سوم پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر در سواحل مکُران از سال ۹۱ آغاز شده است و حالا انتظار می‎‎‌رود تولید تجاری شهرک در دولت جدید و تا پایان سال شروع شود.شهرک پتروشیمی نگین مکُران با 1200 هکتار اراضی و بیش‌از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ساخت و  توسعه زیرساخت آماده شده و در حال استقرار واحدهای پتروشیمی است. شهرک پتروشیمی چابهار با هدف‌گذاری 30 میلیون تن مواد پتروشیمی بالادست و پایین دست در راستای طرح توسعه سواحل مکران و استقرار صنایع آب بر در کنار دریا از 91 شروع شده است و ساخت اولین واحد تولیدی آن نیز از سال 94 آغاز شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، پتروشیمی چابهار عمدتا برای جلوگیری از خام فروشی و با تاکید بر صادارت احداث خواهد شد اما چرا اهتمامی برای تسریع در راه اندازی آن وجود ندارد؛ به سبب قرارگیری چابهار در  کرویدرهای بین‌المللی ترانزیتی و اتصال به اقیانوس هند، صادرات مواد پتروشیمی از چابهار صرفه اقتصادی بالایی دارد وگفته شده پتروشیمی چابهار هم صادرات محور ساخته می‌شود. اما آیا این طرح صورت اجرا به خود خواهد گرفت؟ در حالیکه استان سیستان و بلوچستان یکی از محرومترین استان‌های کشور محسوب می‌گردد و جوانانش در صدر آمار بیکاری کشور تکیه زده اند، اما ظاهرا مسوولان این استان بالاخص فعالان صنعت پتروشیمی علاوه بر آنکه تلاشی بر رفع معضل بیکاری منطقه ندارند بلکه از هر نوع همکاری با بخش‌های فنی و حرفه ای در جهت آموزش نیروهای بومی خودداری و بعضا از نیروهای غیر بومی بهره می‌برند. 
دراین میان پتروشیمی چابهار از جمله پتروشیمی‌هایی است که این روزها صدای فعالان فنی و حرفه‌ای استان را درآورده تا جایی که مسئولان این بخش تاکید دارند علی رغم نامه نگاری‌های متعدد و البته مذاکرات چند باره صورت گرفته اما این پتروشیمی حتی در حد ارائه لیست مشاغل فنی مورد نیاز خود برای تشکیل کلاس‌های آموزشی آن توسط سازمان فنی و حرفه ای خودداری می‌کند.تا جاییکه برخی از کارشناسان عدم تمایل مسوولان پتروشیمی چابهار در جذب نیروی بومی را دلیل این بی توجهی مسوولان این پتروشیمی می‌دانند و معتقدند اجرای پروژه های متعدد پتروشیمی در قالب بدل شدن سواحل مکران به قطب سوم توسعه این صنعت تنها نفعی خواهد بود که برای نیروهای غیربومی در نظر گرفته شده و تنها آلودگی و مشکلات محیط زیستی ناشی از احداث این پروژه‌ها دامن مردمان این استان را خواهد گرفت.
توسعه چابهار بدون نیروی کار بومی امکان‌پذیر نیست
امیر غلامی کارشناس اقتصاد انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اتفاقی که در حال حاضر به شکلی مشابه در عسلویه و ماهشهر به وقوع پیوسته تا جاییکه در حال حاضر اغلب مدیران و نیروهای فعال در پتروشیمی‌های این ۲ منطقه به صورت پروازی و غیربوی در حال تردد هستند. در حالیکه مردمان این مناطق با آلودگی هوا و محیط ریست و بیماری‌های ناشی از آن دست به گریبان هستند.
توجیه مسئولان نفتی در عدم بکارگیری متخخصان بومی در چابهار
او ادامه داد: مسئولان نفت بارها و بارها بی‌توجهی به نیروی بومی دراین مناطق بالاخص عسلویه را اینگونه توجیح کرده اند که این مناطق جای زندگی نیست و مردم شهرهایی چون عسلویه باید به جایی دیگر کوچ کنند. دراین بین هستند افرادی دراین شهرها که نسل در نسل دراین مناطق به ماهیگیری و گذران زندگی مشغول بوده اند و کشف گاز در این مناطق بازی زندگی را به نحوی دیگر برای آنان رقم زده است.
باید تکرار تاریخ عسلویه و ماهشهر 
در چابهار را گرفت
وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در حال حاضر نیز این نگرانی ایجاد شده که سواحل مکران نیز سومین منطقه ای باشد که مردمانش فدای توسعه می‌شوند که تنها در صورت ورود جدی مسوولان استانی به بحث تکلیف استخدامی و بهره گیری از نیروهای بومی در پروژه های پتروشیمی شاید بتوان از امروز جلوی تکرار تاریخ عسلویه و ماهشهر برای این منطقه را گرفت.
غلامی به این نکته نیز پرداخت که، مشکلات پتروشیمی چابهار به جذب نیروی کار منحصر نیست و مشکلات انتقال گاز و لوله گذای وگستره فعالیت و ..... هنوز در این مرکز حل و فصل نشده است و باید برای رفع آنها فکری اساسی کرد.
هم‌اکنون ۵ پروژه GTX و یک پروژه اوره آمونیاک در قالب طرح توسعه پتروشیمی نگین مکران در حال اجراست و زیرساخت‌های موردنیاز پروژه‌ها نیز شامل آماده‌سازی شهری و امور زیربنایی، تامین سرویس‌های جانبی موردنیاز طرح‌های پتروشیمی، احداث مخازن ذخیره‌سازی محصولات و تجهیزات بارگیری، احداث خطوط لوله انتقال آب و متانول، ساختمان‌های‌ غیرصنعتی، و تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای ملاحظات ایمنی، بهداشت و زیست محیطی از سوی شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران باید تامین، تا مسیر سرمایه‌گذاری در منطقه هموارتر شود.به گفته برخی مسئولان این پروژه صیانت از مناطق آزاد، منوط به سرمایه‌گذاری است؛ باید تسهیلات مناسب برای توسعه سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم شود زیرا توسعه سرمایه‌گذاری، شکوفایی منطقه را در پی خواهد داشت. ایجاد هاب سوم پتروشیمی ایران بعد از عسلویه و ماهشهر در سواحل مکران از سال ۹۱ آغاز شده است و حالا انتظار می‎‎‌رود تولید تجاری شهرک در دولت جدید و تا پایان سال شروع شود.
توجیه مسئولان نفتی در عدم بکارگیری متخصصان بومی سواحل مکُران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه