« اقتصاد سرآمد» درباره مشکلات فعالان اقتصادی ناشی از اتفاقات اخیر گزارش می دهد

ضرر کسب و کارهای اینترنتی جبران می شود؟

گروه اقتصاد - کاهش چشمگیر سرعت اینترنت و مسدود شدن پلتفرم‌های واتس اپ و اینستاگرام در ایران در حال سپری کردن دومین ماه خود است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که سال‌هاست معیشت توده‌های مردم ایران به مخاطره افتاده و یکی از راه‌های درآمدزایی برخی افراد که تعداد آن‌ها کم هم نیستند از بستر اینترنت و فضای مجازی مهیا شده بود. حال با اتفاق کنونی که معلوم تا چه زمانی هم ادامه داشته باشد، معیشت این فعالان اقتصادی با چالش‌های جدی روبرو شده است. از طرفی، گفته می‌شود عده‌ای از این صاحبان کسب و کار‌های الکترونیکی که جایی به غیر از این پلتفرم‌ها برای فروش محصولات خود نداشتند، کنار خیابان‌ها یا مترو می‌روند تا بلکه بتوانند محصولات‌شان را بفروشند و معیشت خانواده خود را تامین کنند.
مشکلات فعالان اقتصادی ناشی از اتفاقات اخیر بر ما پوشیده نیست
در همین خصوص، سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: در این چند هفته که بستر اینترنت دچار اختلال شده است، فعالان اقتصادی که از این راه کسب درآمد می‌کردند، دچار مشکلاتی شدند که این اتفاقات بر ما پوشیده نیست.
دولت می‌باید با ارائه بسته‌های حمایتی به کمک افراد و کسب و کارها بشتابد
وی افزود: ضرر و زیان به این افراد گسترده بوده و آن‌ها در اداره کار و زندگی خود گرفتار شدند و از این‌رو، دولت می‌باید به طور جدی با ارائه بسته‌های حمایتی به کمک این افراد و کسب و کارها بشتابد. نماینده اهواز تصریح کرد: نباید نسبت به این هم‌وطنان و کسب و کارها بی‌تفاوت بود و نیاز است تدابیری اندیشیده شود تا حدی ضرر و زیان وارده به این افراد در هفته‌های گذشته، جبران شود.
دولت با بسته‌های حمایتی، به کمک مردم آسیب‌دیده می‌آید
کریم حسینی  در ادامه به اقتصادسرآمد اظهار داشت: در مملکت، شاهد بروز بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و غیره هستیم. زمانی که چنین حوادثی رخ می‌دهد، دولت با بسته‌های حمایتی، به کمک مردم آسیب‌دیده می‌آید و اکنون هم باید نگاه این‌طوری به موضوع داشت.
دولت باید فکری اساسی برای مدیریت فضای مجازی بکند
وی یادآور شد: اکنون دولت باید فکری اساسی برای مدیریت فضای مجازی بکند تا هم مصلحت کشور و هم منافع افراد فعال در این بخش تامین شود. وقتی یک شغل ایجاد می‌شود باید قدر آن را دانست و تا حد ممکن، حمایت کرد تا مسیر اشتغال‌زایی به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی دولت، ادامه پیدا کند.
با تقویت پلتفرم‌های داخلی، و یا راه‌اندازی اینترنت ملی باید مهندسی‌شده کار را جلو برد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: تقویت پلتفرم‌های داخلی، موضوع جدیدی نیست و یا راه‌اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی، بحثی بوده که از گذشته مطرح شده و باید مهندسی‌شده کار را جلو برد که افراد به واسطه اختلال‌های اینترنتی، آسیب نبینند. تا زمانی که رویکردها درست و حسابی صورت نگرفته، نباید پلتفرم‌های خارجی با محدودیت روبرو شوند که این اتفاق، ضرر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مصالح و منافع کشور، مهم است و نباید آسیب ببیند. صحبت‌هایی در خصوص فضای مجازی و اینترنت داشته‌ایم و ان‌شاا... با آرامشی که در حال بازگشت به شهرهای مختلف است، دوباره شرایط عادی خواهد شد. باز هم تاکید می‌کنم که دولت باید به موقع و کافی، از افراد فعال در کسب و کارهای اینترنتی حمایت کند.
در همین رابطه، انجمن تجارت الکترونیک تهران گفته، قطع دسترسی به اینستاگرام، بیشتر از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی مواجه ساخته و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلاتی جدی همراه کرده است. در این بین هر کدام از مسئولان ذیربط حرف‌های ضد و نقیضی در خصوص رفع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی می‌زنند.
همچنین چندی پیش، غلامرضا منتظری، نماینده گرگان گفته بود: برخورد سلبی به تنهایی پاسخ نمی‌دهد و اگر قرار است محدودیت‌هایی را در فضای مجازی قائل شویم، معتقد هستم چه بهتر است که این موضوع و دلایل آن از طریق رسانه‌ها به طور شفاف مطرح شود تا این‌طور مطرح نشود که حاکمیت در اندیشه بستن و مسدود کردن کلی این فضا است که نه مجلس و نه دولت همچین نگاهی ندارند.
او افزود: نگاه ما در کمیسیون فرهنگی نیز بر همین امر استوار است. در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی کارگروه‌های تخصصی، موارد مختلف را رصد می‌کنند و ما انتظار داریم هرچه زودتر به این موضوع پایان داده شود.
از طرفی گفته می‌شود، اشتغال زنان پس از تحریم‌ها و شیوع کرونا سومین شوک خود را تجربه می‌کند؛ شوکی که حاصل قطعی‌های اینترنت پس از حوادث اخیر بود. به نظر می‌رسد تحریم‌های اقتصادی و کرونا دو عامل اثرگذار بر کاهش میزان مشارکت اقتصادی زنان و افت سهم اشتغال آنان در بازار کار بوده‌اند. حال باید عامل سوم، یعنی اختلال اینترنتی نیز به آن‌ها افزوده شود. مطابق برآوردها، زنان سهم قابل توجهی در مشاغل فضای اینترنت داشتند که تحولات هفته‌های اخیر، ضربه جدیدی به اشتغال آن‌ها وارد کرده است.
 ضرر کسب و کارهای اینترنتی جبران می شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه