نماینده استان ساحلی مازندران به «اقتصاد سرآمد» می گوید

توجه رهبری و رییس جمهور به اقتصاد دریاپایه امیدوارکننده است

گروه اقتصاددریاپایه – محمد آیتی - تعریف اقتصاد دریا پیش‌نیاز هرگونه سیاست‌گذاری و تولید آمار اقتصاد دریا است. تعریف کشورها و سازمان‌های جهانی از اقتصاد دریا شامل کلیدواژه‌ها و صنایع متنوعی می‌شود، اما ایران با وجود ظرفیت فوق‌العاده‌ای که در این بخش دارد، نتوانسته آن‌طور که باید و شاید از این راه، روی به پویایی اقتصاد و ارزآوری بیاورد.
در همین رابطه، منصورعلی زارعی، نماینده ساری به اقتصاد سرآمد گفت: دریا آسان‌ترین راه حمل و نقل و ارتباط با کشورهای همسایه است که مرز آبی با آن‌ها داریم. کشور ما هم از جنوب و هم از شمال دارای مرز آبی است و باید قدر این پتانسیل را بدانیم.
وی افزود: ما می‌توانیم یک کریدور جنوب به شمال و برعکس را راه‌اندازی کنیم. هزار کیلومتر ساحل در شمال در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان داریم و استان مازندران به تنهایی 400 کیلومتر ساحل دارد. همین مقدار کمی کمتر، ساحل جنوبی برای مان مهیا است. از این‌رو، با روسیه، آذربایجان و ترکمنستان ارتباطات خوبی داریم و می‌توانیم در مرزهای آبی هم فعالیت به سزایی داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب هم تاکید بر استفاده از راه دریایی دارند و امسال به طور صریح در مورد اقتصاد دریا فرمودند و رییس جمهور هم به این موضوع اشاره کردند که این اظهارات و توجهات، برای همه امیدوارکننده است.
دریا خودش می‌تواند یک منطقه اقتصادی بسیار عالی باشد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: دریا خودش می‌تواند یک منطقه اقتصادی بسیار عالی باشد؛ هم در حوزه گردشگری در شمال کشور که از نظر اقلیمی مناسب است و هم از بابت اسکله‌هایی که وجود دارد که هم می‌توانند کاربری گردشگری داشته باشند و هم کاربری حمل و نقل دریایی.

مازندران بهترین مکان برای پرورش ماهی‌های خاویاری است
نماینده ساری اظهار داشت: در بسیاری از کشورها از دریا به عنوان پرورش ماهی‌های در قفس استفاده می‌کنند. مثلاً کشور فنلاند درآمد بالایی از همین نوع پرورش ماهی را دارد. از این‌رو، مازندران بهترین مکان برای پرورش ماهی‌های خاویاری است. یک زمانی در شمال کشور 500 تن ماهی خاویاری داشتیم، ولی الان این رقم بسیار پایین آمده است، در حالی که یکی از محصولات مهم بخش کشاورزی است که بیشترین ارزش افزوده را برای ما دارد.
زارعی یادآور شد: الان هر کیلو خاویار در کشورهای اروپایی حدود 16 هزار یورو است و می‌تواند به اندازه نفت به کمک اقتصادمان بیاید.

بسیاری از مناطق ساحلی در اختیار دستگاه‌های دولتی است
وی در ادامه بیان کرد: بحث اقتصاد دریا در برنامه هفتم توسعه کشور دیده شده و رییس جمهور هم در سفرهایی که به استان‌های شمالی و جنوبی داشته‌اند به طور صریح و روشن بحث اقتصاد دریا را مطرح کردند. موضوع مهم دیگری که در ساحل شمالی کشور است، این است که بسیاری از مناطق ساحلی در اختیار دستگاه‌های دولتی است. میلیون‌ها مترمربع از املاک و مستغلات ساحلی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار شود، در اختیار دولتی‌ها است.    
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران افزود: بعد از اینکه بحث فروش اموال دولتی و تبدیل سرمایه‌های غیرمولد به مولد را در کشور داشتیم، سران قوا هم در این حوزه در حال فعالیت هستند. این اموال برای ایجاد اقتصاد دریا باید به فروش رسیده و از اختیار دولت خارج شود و به دست بخش خصوصی بیفتد؛ موضوعی که هم رهبر معظم انقلاب و هم رییس جمهور به آن اشاره داشتند.

در موضوع ترانزیت دریا، گردشگری
 دریایی و پرورش و صادرات ماهی خاویار موفق نبوده‌ایم
زارعی در واکنش به اینکه چرا در موضوعاتی مثل ترانزیت از راه دریا، گردشگری دریایی و یا پرورش و صادرات ماهی خاویار موفق نبوده‌ایم؟ گفت: دلیل اصلی و ساده این است که کمتر به این بخش‌ها توجه شده است. در کشورهای همسایه مثل ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه می‌توانیم استفاده حداکثری آن‌ها را از ظرفیت دریا ببینیم، ولی ما در ارتباط با آن‌ها ناموفق ظاهر شدیم. ما سراغ این حوزه تاثیرگذار نرفته‌ایم و بیشتر به حمل و نقل زمینی و دو بندر در آستارا اکتفا کرده‌ایم. حمل و نقل در دریا هم آسان‌تر است و هم ارزان‌تر به شرطی که امکاناتش فراهم شود. 

ساحل دریا در ایران، متولی مشخصی ندارد
وی تصریح کرد: ساحل دریا در ایران، متولی مشخصی ندارد. به طور مثال، بخشی از آن در اختیار منابع طبیعی و بخشی مربوط به آب منطقه‌ای و بخش‌های دیگر می‌شود. از طرفی، حمل و نقل دریایی در حوزه وزارت راه است. اگر بتوانیم یک سازمان مستقل را داشته باشیم، خیلی خوب می‌توان موضوعات را پیگیری کرد و به سرانجام رساند. 

باید در برنامه هفتم توسعه کشور سازمان متولی بخش ساحل دریا، تشکیل شود
به باور من، باید یک سازمان عمران ساحل داشته باشیم که اگر این اتفاق بیفتد، موفقیت‌های چشمگیری به تبع آن، از اقتصاد دریا برای ما رقم خواهد خورد. از این‌رو، در برنامه پنجم توسعه کشور این موضوع مطرح و مصوب شد، ولی در برنامه ششم توسعه کشور، حذف شد و الان در برنامه هفتم توسعه کشور اگر این امکان وجود داشته باشد، باید سازمانی که متولی بخش ساحل دریا است، تشکیل شود.
نماینده ساری اظهار داشت: الان همه در حوزه دریا نظر می‌دهند و اگر سازمان عمران ساحل باشد، می‌تواند همه را با هم هماهنگ کند.

سال 1350 در ساحل مازندران، صنعت کشتی‌سازی داشتیم که تعطیل شد
زارعی گفت: ما در حوزه بندر و کشتی‌سازی ضعیف نیستیم، ولی نتوانستیم از این ظرفیت‌ها به صورت متناسب در شمال و جنوب کشور استفاده کنیم. در سال 1350 در ساحل مازندران، صنعت کشتی‌سازی داشتیم که روی آن کار نکردیم و تعطیل شد.

ما در سواحل جنوب موفق‌تر بوده‌ایم
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در سواحل جنوب موفق‌تر بوده‌ایم. الان با ارتباطاتی که با کشورهای شرق آسیا و اوراسیا برقرار می‌شود، زمینه کار در حال فراهم شدن است و از لحاظ امنیتی هم می‌توانیم با کشورهای ساحلی شمال، ارتباط خوب و تاثیرگذاری داشته باشیم. در حال حاضر کارهای اولیه شروع شده و می‌توانیم در آینده به درآمدزایی خوبی برسیم.
 توجه رهبری و رییس جمهور  به  اقتصاد دریاپایه امیدوارکننده  است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه