کاپیتان میرانی، مدیربازرگانی شرکت کشتیرانی ساحل داران به« اقتصاد سرآمد» می گوید:

ازدحام کشتی‌های کانتینربر محدود به ایران نیست

گروه اقتصاددریایی - داده های آژانس اطلاعات دریایی مستقر در دانمارک - ApS - نشان می دهد که در پنج ماه اول امسال، صدها کشتی کانتینربر نسبت به حدود ده سال قبل، از بحران همه گیری بین سال های ۲۰۱۲ تا  ۲۲۰۲دو برابر برنامه خود عقب افتاده اند. به رغم آن که در همان پنج ماه اول امسال، کشتی های جدید کانتینری به ارزش ۱۶.۳ میلیارد دلار به صنعت حمل و نقل جهانی اضافه شد و این تعداد بیشتر از کل کشتی هایی است که قبل از بحران همه گیری کرونا، یعنی ۲۰۱۹ اضافه شده است. گفته می شود کشتی های کانتینربر این روزها تاخیر زیادی در جا به جایی کالا دارند و با وجود تدابیر درنظرگرفته شده از سوی شرکت‌های بزرگ حمل و نقل دریایی، بسیاری از خطوط کشتیرانی همچنان از برنامه زمان بندی حرکت کشتی‌های خود عقب هستند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، پورت استراتژی با ارائه گزارشی آورده است: ازدحام در بندرهای جهانی و تاخیر در حرکت کشتی‌ها همچنان برنامه‌های خطوط کشتیرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. براساس داده‌های جدید فاکتور اطمینان در برنامه‌ریزی در خطوط کشتیرانی در پایین‌ترین حد مشاهده شده در سال ۲۰۲۲  قرار دارد. در ماه های گذشته دو کشتی از هر سه کشتی کانتینری عقب‌تر از برنامه زمانی خود بودند و تعداد روزهای تأخیر در بالاترین سطح خود باقی مانده است. هر چند در طول ماه های گذشته، قابلیت اطمینان برنامه کانتینرها تنها ۰,۶ درصد بهبود یافت و به سطح کلی ۳۴ درصد رسید. با این حال، تنها شش شرکت از ۱۴ شرکت بزرگ، بهبود در برنامه خود را  ثبت کردند.
در مقایسه سال به سال، فاکتور اطمینان برنامه  کشتی های کانتینری ۲۰۲۲ در حدود ۲۲ درصد کاهش داشته و در کل سال ۲۰۲۲، فاکتور اطمینان برنامه حرکت کشتی‌ها در محدوده ۳۴ تا ۴۰ درصد بوده است. در این مدت، میانگین تاخیر برای ورود دیرهنگام کشتی ۷,۲۷ روز بوده است. با وجود بهبود جزیی، مدت تاخیر همچنان بالاترین رقم برای این ماه بوده و این موضوع تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. 
  ازدحام کشتی‌های کانتینربر محدود
 به ایران نیست
کاپیتان سیدمحمد میرانی، مدیربازرگانی و امورات دریایی شرکت کشتیرانی ساحل داران به اقتصادسرآمد، گفت: کاهش در میزان اطمینان برنامه حرکت کشتی‌های کانتنیر بر در حالی رخ داده که تلاش‌های متعددی از سوی شرکت‌های حمل و نقل دریایی برای جلوگیری از ازدحام صورت گرفته است اما در عمل خروجی خاصی نداشته است. علاوه بر تنظیم زمان سفرهای هر کشتی، کشتی‌های اقیانوس پیما مقاصد خود را از بندرهایی که در بالاترین سطح ازدحام هستند، به دیگر بنادر با ازدحام کمتر تغییر داده‌اند.
وی در ادامه افزود: بعید به نظر می رسد کشتی‌های کانتینری موجود کنونی با افزایش تقاضای لجستیک جهانی همگام باشد. ماه‌ها است که بزرگ‌ترین گروه‌های کشتیرانی جهان با کمبود کانتینر و نبود اسکله در بنادر دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما کمبود کالا را نیز نباید از نظر دور داشت.
کمبودها انباشته در بخش کانتینری دریایی
وی با اشاره به این مهم که در حال حاضر مشکل دیگری توجه این صنعت را به خود جلب کرده است و آن کمبود کالای صادراتی است، به خبرنگار اقتصادسرآمد، تصریح کرد: به‌رغم افزایش اخیرسفارش‌های ساخت کشتی‌های جدید، به دلیل افزایش تقاضا برای خدمات کشتیرانی و پیچیدگی‌های تجهیز مجدد ناوگان به دلایل زیست‌محیطی، به‌احتمال‌ زیاد دسترسی به کشتی‌های کانتینری در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
وضعیت حمل و نقل کانتینر در ایران اما جور دیگری است
میرانی با اشاره به اینکه وضعیت حمل و نقل کانتینر در ایران اما جور دیگری است که به دلیل کمبود بار کشتی‌ها گاه ماه‌ها در اسکله معطل بار هستند گفت: این مهم بتعث شده تا رغبت به انتقال کالا از طریق دریا در حال کاهش باشد چرا که این صادر کننده است که هزینه آن را باید بپردازد.
او در پایان تاکید داشت: حدود 12.5 درصد از ظرفیت حمل و نقل جهانی کانتینر با تأخیر مواجه شده و بازگشت به حالت عادی ممکن است تا پیش از پایان سال بعد اتفاق نیافتد. تأخیر کشتی‌های کانتینری در سفر‌های تجاری ضمن اینکه برنامه‌های صنعت کشتیرانی را برهم می‌زند، مشکلات زیادی را برای صاحبان کالا، اپراتور‌ها و مالکان کشتی بوجود می‌آورد.
خیرها در ساحل غربی ایالات متحده با 63 کشتی کانتینری منتظر ورود به بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ از روز سه شنبه بیشترین توجه را به خود جلب کرده که تقریباً 2 برابر تعداد 2 بندر در هر زمان است. با توجه به ازدحام گذشته در جنوب دریای کالیفرنیا، تخمین زده می شود که تا پایان 2022 طول می کشد تا عملیات عادی از سر گرفته شود.
اگرچه درحال حاضر از میزان تأخیر کشتی‌ها کاسته شده، اما  بیشترین ضربه‌ای که صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری از محل تأخیر کشتی‌ها با آن مواجه می‌شود ازدحام در شمال اروپا و آمریکا است. اما پس از نشانه‌هایی از پیشرفت در برنامه زمانبندی تخلیه و بارگیری محموله‌های کانتینری، به نظر می‌رسد که این روند مسیری معکوس پیش گرفته است. با توجه به اینکه قرنطینه بر حرکت کشتی‌ها در بنادر اصلی چین تأثیر می‌گذارد، به نظر می‌رسد ازدحام کشتی‌ها در حال گسترش به سایر بنادر در سراسر جهان است.
 ازدحام کشتی‌های کانتینربر محدود به ایران نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه