عرضه خودرو در بورس با رانت روبرو است؟ « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

اظهارات ضد و نقیض درباره رانت عرضه خودرو در بازاربورس

گروه بازارسرمایه - محمد بیک - تیرماه سال 1401 طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران در شورای عالی بورس مورد تصویب قرار گرفت و بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا که با خودروی کارا دو کابین و تک کابین آغاز شد و به همین ترتیب تا قبل از معاملات تا پایان معاملات روز ۲۲ آذرماه در مجموع ۱۰ هزار و ۲۵۰ خودرو در بورس کالا عرضه شده که ۹ هزار و ۳۸ دستگاه به فروش رفته است.
با عرضه خودرو در بورس رانت و دلالی در بازار حذف شده است!
به گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه اظهارات ضد و نقیضی وجود دارد برخی می گویند وجود رانت مانع عرضه خودرو در  بورس شده است و از طرفی عده ای دیگر معتقدند که با عرضه خودرو در بورس رانت و دلالی در بازار حذف شده است این همان نقطه تناقض است.
در همین رابطه اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای این اقدام در بازار خودرو اشاره کرد و به ایرنا می گوید: به دلیل مشکلات متعدد بازار خودرو از جمله قیمت‌گذاری دستوری، سال‌ها شاهد توزیع رانت و ایجاد فساد در حوزه خودرو بودیم، اما با عرضه خودرو در بورس شاهد شفاف‌سازی این معاملات هستیم تا مصرف‌کنندگان با قیمت‌های واقعی اقدام به خرید کنند و رانتی در بازار نیز باقی نماند.
وی اظهار داشت: فروشندگان خودرو در بازار قیمت‌های کاذب و بالایی را اعلام می‌کردند که جو روانی بازار را به هم می‌زد و منجر به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو شده بود، اما با عرضه در بورس به واسطه کشف عادلانه قیمت خودرو به سمت ایجاد تعادل در بازار می‌رویم.
سلیمی تصریح کرد: امیدواریم که همه خودروها در بورس عرضه شود تا مردم بتوانند با ایجاد تنوع، خودروهای مورد علاقه خود را خریداری کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نوسانات بورس کالا گفت: اقدام شورای عالی بورس برای عرضه خودرو هم به اعتماد بخشی این نهاد در جامعه کمک کرد و به طور حتم رونق و رشد این حوزه در رشد اقتصاد کشور هم تاثیر گذار خواهد بود.وی تاکید کرد: اقدام شورای عالی بورس باعث حذف دلالان از چرخه معامله خودرو در کشور شده و به شفافیت این حوزه کمک کرده است؛ در این میان دلالانی که ماه‌ها از اختلاف قیمتی سود کسب می‌کردند به دنبال ایجاد حاشیه علیه عرضه خودرو در بورس هستند.
رانتخواران مخالف عرضه خودرو در بورس هستند !
بر اساس این گزارش اقتصادسرآمد، در نقطه مقابل این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اما، نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می گوید:هجمه دلالان و رانتخواران خودرو که در پی قیمت گذاری دستوری ۲۵۰هزار میلیارد تومان رانت نصیبشان شد علیه اقدام خودروسازان برای عرضه در بورس قوت گرفته که البته این موضوع قابل پیش بینی بود. 
وی به مسیرهای تنظیم گری بازار خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پی از التهاب بازار خودرو در ابتدا شورای رقابت با روندی که در قیمت گذاری خودرو در پیش گرفت 120 هزار میلیارد تومان زیان برای صنعت خودرو به بار آورد. در ادامه تعیین نرخ به دست شورای سیاست گذاری اقتصادی دولت افتاد و در دوره ای که کشور تورم 40 درصدی را تجربه می کرد تنها 18 درصد به نرخ ها اضافه شد اما همان زمان نیز برخی رسانه ها با تمام قوا علیه این تصمیم فعالیت کردند تا مبادا سود دلالان خودرو کم شود.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: پس از کش و قوس های فراوان و قرعه کشی و نارضایتی مردم و ادامه توزیع رانت، بهترین و شفاف ترین راه باقی مانده برای نجات صنعت خودرو و البته حمایت از مصرف کننده، سازوکار بورس کالا از سوی شورای عالی بورس معرفی شد. وی تنها راهکار قانونی و ضد رانت رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری را بورس عنوان کرد و افزود: برخی انتقاد می کنند که در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی شود و من به آن ها پاسخ می دهم در کدام کشور بازار این چنینی با این مختصات و قیمت اجباری به تولیدکننده وجود دارد؟ از سوی دیگر هیچ راهی برای حمایت همزمان از خودروساز، مصرف کننده و سهامدار که همه اطلاعات آن شفاف باشد وجود ندارد.
رانت 250 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو
نجفی منش با اشاره به رانت 250 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو اظهار کرد: افرادی که از این رانت بهره برده اند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانت زای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر این موضوع که دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، گفت: عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزان تر از بازار به دست مصرف کننده برسد درنتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد. برای مثل تارایی که 550 میلیون تومان در بازار معامله می شود اما مردم دیروز 450 میلیون تومان در بورس خریدند، مشخص است که صدای دلالان را بلند می کند.
وی اظهار کرد: مردم همه با بازار خودرو آشنا هستند و بهترین راهکار برای مقابله با هجمه دلالان خودرو، تبیین و روشنگری مسایلی همچون رانت 250 هزار میلیارد تومانی دلالان و زیان 120 هزار میلیارد تومانی خودروسازان ناشی از قیمت گذاری دستوری است چراکه این مسایل موجب عقب ماندگی صنعت خودرو و همچنین خرید گران تر مردم از بازار شده است.
اظهارات ضد و نقیض درباره رانت عرضه خودرو در بازاربورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه