بندرعباس پس از ۲4۰ روز میزبان مکران و دنا؛ اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

پایان خوش ماموریت ناممکن ناوگروه 86

گروه امنیت دریا-فیروز اسماعیلی نژاد - سواحل نیلگون خلیج فارس پایان روزهای اردیهشتی میزبان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش( ناوشکن دنا و ناوبندر مکران) بود میزبانی که مملو بود از استقبال کنندگان از فرمانده نیروی دریایی ارتش گرفته تا خانواده‌های کارکنان و خدمه این ناوگروه. امروز سی ام اردیبهشت ماه روزی به یاداندنی در صفحات تاریخ این مرز و بوم رقم خورد روزی سراسر غرور، شهامت و از خودگذشتگی. روزی که دریادلان ارتش جمهوری اسلامی با گذشت ۲۵۰ روز دوری از خانواده ها، زیر گلباران استقبال کننده ها وارد منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش در بندر عباس شدند.
.به گزارش خبرنگار اعزامی روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، ناوگروه ۸۶ نداجا برگرفته از دو ناو،برگرفته از ناو شکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از ۸ ماه دریانوردی و با پیمایش بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف دریانوردی دور دنیا رخ داد، در این روز تاریخی در ساحل همیشه فارس و در بندرعباس پهلوگیری کرد.
بر اساس این گزارش ناوگروه ۸۶ پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، اولین ایستگاهش بندر بمبئی هند بود که پس از توقف در آنجا از خلیج بنگال عبور کرد و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت و پس از این توقف چند روزه ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، برای اولین بار در تاریخ دریانوردی کشور ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که مصادف شد با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل. این ناوگروه پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدودا ۴۰ روزه در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد و این نقطه را آخرین ایستگاه خودش پیش از رسیدن به ایران قرارداد تا دریادلان ارتش جمهوری اسلامی به میهمانی آب های نیلگون خلیج فارس بروند در همین راستا ۲۷ اردیبهشت ماه در روز جهانی ارتباطات وارد آب های ایران شدند تا پس در روزهای پایانی اردیبهشتی مهمان مردم خونگرم بندرعباس باشد و همین جا پهلوگیری کنند.

شکوه امروز حاصل هم افزایی و اعتماد به جوانان ایرانی است
 امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه استقبال از ناوشکن دنا در منطقه یکم امامت بندرعباس با اشاره به اینکه شکوه امروز حاصل هم افزایی و اعتماد به جوانان ایرانی است، گفت: این لحظه بازگشت شکوه مندانه و غرورآفرین محصول هم افزایی و اعتماد به جوانان است.
وی افزود: با همراهی، استقامت، همکاری و با دعای ملت و چراغی که شهدای ما با خون سرخ خویش روشن کردند، این راه طی شد.
وی این پیروزی بزرگ را محصول تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا عنوان کرد.
وی در تشریح ماموریت ناوگروه 360 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت:‌ در این ماموریت، ناوشکن دنا مسیری را طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام می‌شد و ناو 1200 تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد.
وی افزود: طرح ریزی این عملیات یک سال به طول انجامید و دستاوردهای بی نظیر علمی برای کشور داشت. ما در این ماموریت اولین بیمارستان دریایی را ایجاد کردیم و از سه طوفان سهمگین با موفقیت گذشتیم؛ طوفان هایی که در یکی از آنها یکی از ناوشکن های کشورهای همسایه غرق شد. ناوگروه ما عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولت های ایران و برزیل پهلو گرفت.دریادار ایرانی تاکید کرد: طراحی مسیر تماماً بر عهده خود ما بود چون در تمام این مسیر دشمن حضور دارد و نمی توانستیم به سامانه های بین المللی اعتماد کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی در این ناوگروه اعلام کرد:‌ دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه در حال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کامل ترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.

ماوریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش نقطه عطف و تحول قدرت دریایی ایران 
ناخدا دوم عرشه امید مقانی فرمانده ناوشکن دنا  درباره مأموریت پیمایش دور دنیا توسط ناوگروه ۳۶۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بی شک در عرصه دریایی و تحول آفرینی دریایی دلایلی دخالت دارند که اقدامات و نقاط تاریخی در آن وجود دارد.

مأموریت ناوگروه ۸۶ نمایش اقتدار صنعت دریایی کشور و توان مهندسین به دریانوردان ایران 
وی اضافه کرد: مأموریت ما در ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به دور دنیا را می‌توان نقطه عطف و تحول قدرت دریایی در کشور ایران اسلامی بود
فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا  اضافه کرد: مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نمایش اقتدار و توانمندی صنعت دریایی کشور و توان مهندسین به دریانوردان کشورمان بود که در این مأموریت منصه ظهور گذاشته شد.
وی گفت: همه درس‌های دانشگاهی علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و کشوری، پشتیبانی ما در این سفر تاریخی بودند و ما به عنوان نماینده صنایع دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور در این سفر تاریخی حضور داشتیم که توانستیم با یاری خداوند متعال و با دعای خیر مردم عزیز کشورمان این برگ زرین را در تاریخ دریا نوردی کشور رقم بزنیم.

پشتیبانی و مدیریت ایرانی در مأموریت
 ناوگروه ۸۶ 
وی با اشاره به پهلوگیری ناوگروه ۸۶ در برخی از بنادر کشورهایی که در سر مسیر مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود گفت: در این پهلوگیری ها و بازدید از بنادری که داشتیم برای میزبانان ما جای تعجب داشت که این ناو دنا ساخت جمهوری اسلامی ایران است و افسران و کارکنان این ناو افرادی هستند که در داخل ایران و در آموزشگاه‌های ایران آموزش دیده و با وارد این مأموریت عظیم و تاریخی شده‌اند و همه چیز در این مأموریت کاملاً ایرانی و با پشتیبانی و مدیریت ایرانی انجام شده است.

تحقق رویاها نیازمند فداکاری است
فرمانده ناوشکن دنا تصریح‌کرد: تحقق رویاها نیاز به فداکاری دارد و کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مأموریت ۸ ماه که بسیار مأموریت دشوار و طاقت فرسایی بود با ایثار و ازخودگذشتگی توانستند اقتدار دریایی کشور را در یک عرصه جهانی به نمایش گذاشته و اقتدار و سربلندی را برای کشور عزیزمان به ارمغان بیاورند.

آیین رسمی استقبال از ناوگروه ۸۶ نداجا
آئین استقبال رسمی از ناوگره ۸۶ نیروی دریایی ارتش معروف به ناوگروه ۳۶۰ با حضور مقامات عالیرتبه لشکری و کشوری و خانواده‌های دریانوردان روز یکشنبه(31 اردیبهشت‌ماه) در مجموعه کارخانجات منطقه یکم دریایی ارتش در بندرعباس برگزار می شود.
پایان خوش ماموریت ناممکن ناوگروه 86
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه