نماینده خمینی‌شهر در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد»: تحرکات خوبی برای تحقق شعار سال شکل گرفته است

شرکت‌های شبه دانش‌بنیان باید از فعالان واقعی تولید تفکیک شوند

گروه شعارسال - محمد آیتی -  سال 1401 از سوی رهبر انقلاب به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری شد و به نظر می‌رسد قرار گرفتن این سه واژه در کنار هم، نشان‌دهنده حساسیت رهبر انقلاب نسبت به موضوعات اقتصادی است که بدون شک، اولویت اول مردم است هم می‌باشد. هرچند عمر تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در ایران حدود 10 تا 15 سال است، اما آن طور که باید و شاید، خروجی لازم از بسیاری از این شرکت‌ها به چشم نیامده است که البته این موضوع، عوامل متعددی دارد.
در همین خصوص، محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: اینکه چرا شرکت‌های دانش بنیان پس از سال‌ها، کارشان آن‌طور که علم و اقتصاد را در ایران متحول کنند، نیست به دو عامل اصلی برمی‌گردد. اول اینکه، حمایت باید عملی باشد نه شعاری. متاسفانه برخی از مسئولان، مرتب حرف از اهمیت شرکت‌های دانش بنیان می‌زنند، اما پای کار که می‌آید حاضر نیستند، حمایت‌های لازم را به عمل بیاورند. این شرکت‌ها که غالباً متشکل از جوانان و نخبگان است، نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی هستند که اگر در زمان مقرر به آن‌ها تزریق نشود، کار با پیشرفت روبرو نخواهد شد.
وی افزود: موضوع دوم این است که در کشور ما وقتی سکه چیزی ضرب می‌شود، عده‌ای سوءاستفاده‌گر و قلابی وارد عمل می‌شوند تا کار را به دست بگیرند. از این‌رو، برخی روی به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان آوردند در حالی که اهلیت نداشتند و ضرورت دارد برای نظم و نسق گرفتن این حوزه و همچنین پیشرفت علمی، شرکت‌های شبه دانش بنیان از شرکت‌های واقعی دانش بنیان تفکیک شوند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: شرکت دانش بنیان باید بتواند پس از مدتی، در موضوعی خاص، علم را به ثروت تبدیل کند. اینکه شرکتی در قالب دانش بنیان شکل بگیرد و در ادامه، امکاناتی هم دریافت کند، ولی خروجی نداشته باشد، هم اسراف منابع است و هم ظلم در حق شرکتی است که می‌توانسته با حمایت بیشتر به دستاوردی بالاتر برسد.
حوزه دانش بنیان، مستقل است و باید
 ویژه دیده شود
نقدعلی اظهار داشت: یکی دیگر از گلایه‌های من، این است که چرا در ردیف‌های بودجه، کنار نام شرکت‌های دانش بنیان، اسم دانشگاه هم آمده است؟ حوزه دانش بنیان، مستقل است و باید ویژه دیده شود نه اینکه برای تخصیص منابع آن، شریک قائل شویم. وقتی سهم شرکت‌های دانش بنیان از گرفتن تسهیلات کم شود، یعنی خروجی کارها کمتر و به تبع آن، دودش در چشم اقتصاد مملکت خواهد رفت.
عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان یادآور شد: بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است و با شعار سال، احتمالاً به مرور بر تعداد این شرکت‌ها افزوده خواهد شد. از این‌رو، از عوامل تصمیم‌گیر دولت می‌خواهم در همین سال جاری، بستری را آماده کنند تا یک پالایش‌گری و غربال‌گری اساسی رخ دهد. از طرفی، باید شرکت‌هایی مجوز بگیرند که اهلیت افراد متشکل آن، ثابت شوند.
حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، کمک
 به پویایی اقتصاد است
وی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، کمک به پویایی اقتصاد است، گفت: اگر می‌خواهیم کشوری خودکفا باشیم و قله‌های علم و دانش را مخصوصاً در دوران تحریم فتح کنیم، چاره‌ای جز کار علمی و اصولی نداریم. اگر بنا باشد در پایان سال، سرمان را بالا بگیریم و بگوییم شعار سال بیش از 70 درصد عملی شده است، راهش در حمایت از نخبگان است. این مسیر، هم تولید و هم اشتغال‌زایی را افزایش می‌دهد.
باید فضایی را ایجاد کرد که هیچ شرکت واقعی دانش بنیانی در ادامه مسیر، بی‌رمق نشود
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: حمایت در مسیر علم، کار کوتاه مدت نیست، یعنی باید سعه صدر داشت، اما خروجی کار، مانا خواهد بود. باید فضایی را ایجاد کرد که هیچ شرکت واقعی دانش بنیانی در ادامه مسیر، بی‌رمق نشود. آن‌ها باید حمایت سیستم دولتی را همیشه پشت خود حس کنند.
اگر دستگاه اجرایی به وظایف خود عمل نکنند، مجلس به طور جدی از اهرم‌های نظارتی خود استفاده می کند
نقدعلی تصریح کرد: شعار سال از سوی رهبر انقلاب، هوشمندانه و درست بود. مجلس یازدهم هم، پیش از نام‌گذاری شعار سال، قانون مترقی «جهش تولید دانش بنیان» را تصویب کرده بود. در این قانون قوی، تکالیف متعددی پیش‌بینی شده و از طرفی، ضمانت‌های اجرای آن هم لحاظ شده است. از این‌رو، اگر دستگاه اجرایی به وظایف خود عمل نکنند، مجلس می‌تواند به طور جدی از اهرم‌های نظارتی خود استفاده و کار را در ریل خود، جای‌گذاری کند. 
وی در پایان و در پاسخ به اینکه آیا تحقق شعار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دو ماه اخیر به خوبی پیش رفته است؟ گفت: دو ماه زمان کوتاهی برای قضاوت است، اما با بازدیدهای میدانی که داشتم و اطلاعاتی که به دستم رسیده، می‌توانم بگویم تحرکات خوبی شکل
 گرفته است.
 شرکت‌های شبه دانش‌بنیان باید از فعالان واقعی تولید تفکیک شوند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه